Benvingut a la seu electrònica
Planejament.13 –Informe previ a la petició de llicència en actuacions realitzades a l’empara de la Llei 3/2024, de 3 de maig, de mesures urgents en matèria d’habitatge - Seu Electrònica
Planejament.13 –Informe previ a la petició de llicència en actuacions realitzades a l’empara de la Llei 3/2024, de 3 de maig, de mesures urgents en matèria d’habitatge
Descripció
Aquesta Llei aprova, entre d’altres, normes temporals: permet actuacions que es presentin en el terme de dos anys des de l’entrada en vigor del Decret llei 6/2023, de 2 d’octubre, de mesures urgents en matèria d’habitatge (entrada en vigor el 4 d’octubre de 2023) i s’executin en un màxim de tres anys des de la data d’inici de les obres, sense perjudici de les pròrrogues que s’estableixin.
Aquesta Llei modifica, entre d’altres, la Llei 12/2017, de 29 de desembre,d’urbanisme de les Illes Balears (LUIB); concretament, modifica les seves disposicions addicionals dissetena, divuitena, dinovena, vintena, vint-i-unena, i hi afegeix una disposició addicional vint-i-dosena.
S’hauran de tenir en compte les condicions d’aplicació de la Llei 3/2024 aprovades pel Ple de l’Ajuntament de Palma el 25 de juliol de 2024 (acord publicat al BOIB núm. 104, de 8 d’agost de 2024, edicte núm. 7766).
Podem distingir els següents supòsits:
- Als expedients que es tramitin per a dur a terme actuacions a l’empara de les disposicions addicionals vintena (canvi d’ús i aprofitament de terrenys qualificats com a equipaments públics i privats), vint-i-unena (creixement en alçària) i vint-i-dosena (canvi d’ús i aprofitament de terrenys amb qualificacions que admetin l’ús d’allotjament turístic) de la LUIB, abans de la sol·licitud de llicència l’interessat ha de sol·licitar un informe municipal de caràcter vinculant, que emet el Departament de Planejament i que fixa les alçàries o el canvi d’ús, segons el cas. També s’ha de fixar, d’acord amb el Servei Municipal de Valoracions, per als supòsits d’actuacions de dotació resultants d’un increment d’edificabilitat que dona lloc a nous habitatges de preu limitat o habitatge protegit, la quantitat resultant de la monetarització d’un màxim del 5% de l’increment d’aprofitament que es produeix, i d’un màxim del 0,5 % del preu màxim de venda de l’habitatge establert segons el mòdul corresponent (disposición addicional sisena de la Llei 3/ 2024, de 3 de maig, de mesures urgents en matèria d’habitatge).
- Les actuacions de creixement en alçària d’edificis que confronten amb edificis declarats BIC, bé cultural o inclosos al Catàleg municipal requereixen un informe previ favorable de l’administració competent en matèria de patrimoni (en el cas de l’Ajuntament, la Comissió de Centre Històric i Catàleg), sobre la idoneïtat del creixement en alçària.
- S’han de tenir en compte els àmbits exclosos de l’aplicació de la disposición addicional vint-i-unena per raons d’interès paisatgístic i de preservació de l’entorn històric, arquitectònic i artístic, segons regula l’acord del Ple de l’Ajuntament de 25 de juliol de 2024 (BOIB núm. 104, de 8 d’agost de 2024, edicte núm. 7766).
- El Departament de Planejament no emet informe previ en relació amb la reconversió de locals existents en habitatges (disposició adicional dissetena de la LUIB). No obstant això, el canvi d’ús de locals a ús residencial en edificis declarats BIC, bé cultural o inclosos al Catàleg municipal requereix un informe previ favorable de l’administració competent en matèria de patrimoni (en el cas de l’Ajuntament, la Comissió de Centre Històric i Catàleg), vinculant en aspectes relacionats amb el patrimoni.
- S’hauran de tenir en compte els àmbits exclosos d’aplicació de la DA 17na de la LUIB segons l’acord del Ple de l’Ajuntament de 25 de juliol de 2024 (BOIB núm. 104, de 8 d’agost de 2024, edicte núm. 7766).
- El Departament de Planejament no emet informe previ en relació amb les peticions de modificació de densitat d’habitatges i per a facilitar la divisió d’habitatges unifamiliars entre mitgeres (disposició addicional divuitena de la LUIB).
Qui ho pot sol·licitar?
Qualsevol persona amb capacitat d’obrar.Documentació a aportar
- Sol·licitud d’informe. S’hi ha d’esmentar la referència cadastral de la parcel·la on es pretén aplicar les disposicions addicionals esmentades, i també quin és l’objecte de l’informe que es demana, dins els supòsits enumerats més amunt.
- Pagament de la/es taxa/es municipals segons l’Ordenança fiscal de l’any en curs (Ordenança 310). En el supòsit que el Departament de Planejament i el Servei de Valoracions hagin d’emetre informe s’han d’abonar dues taxes per emissió d’informes.
- D’acord amb l’article 26 del Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat mitjançant l’RDL 2/2024, de 5 de març, no es pot tramitar la sol·licitud sense que s’hagin pagat la/es taxa/es.
On sol·licitar-lo?
- Presencial:
- Per Internet:
Preu i forma de pagament
La taxa aplicable és l'establerta a l’Ordenança Fiscal 312,00. En els supòsits d’increment d’alçades i canvi d’ús d’equipaments privats s’abonaran dues taxes (informe tècnic i de Valoracions).
Normativa
- Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques.
- Llei 12/2017, de 29 de desembre, d’urbanisme de les Illes Balears (LUIB).
- Llei 3/2024, de 3 de maig, de mesures urgents en matèria d’habitatge.
- Acord del Ple de l’Ajuntament de Palma, de 25 de juliol de 2024 (BOIB núm. 104, de 8 d’agost de 2024, edicte núm. 7766), sobre les condicions d’aplicació de la Llei 3/2024, de 3 de maig, de mesures urgents en matèria d’habitatge al terme municipal de Palma.
Qui tramita la sol·licitud?
Departament de Planejament Urbanístic.
Av. de Gabriel Alomar, 18, 5è, 07006 Palma
Tel. 971 22 59 00 - 630 308 226 (centraleta), extensió 8506, 8512 i 8517
planejament@palma.es
Informació telefònica: de dilluns a divendres de les 9 a les 14 h.
Cita amb els tècnics: s’ha de concertar per telèfon previament.
Forma d'iniciació
A petició de la persona interessadaÒrgan resolutori
Departament de Planejament Urbanístic.
Av. de Gabriel Alomar, 18, 5è, 07006 Palma
Tel. 971 22 59 00 - 630 308 226 (centraleta), extensió 8506, 8512 i 8517
planejament@palma.es
Informació telefònica: de dilluns a divendres de les 9 a les 14 h.
Cita amb els tècnics: s’ha de concertar per telèfon previament.
Observacions
Final de la via administrativa:
- Els informes emesos pel Departament de Planejament i pel Servei de Valoracions (si s’escau) s’aproven mitjançant decret de la Presidència del Consell de la Gerència d’Urbanisme, i es notifiquen al sol·licitant.
- La resolució exhaureix la via administrativa.
- Es pot presentar recurs potestatiu de reposició contra la resolució municipal en el termini d’un mes comptat des de l’endemà de rebre la notificació o recurs contenciós davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptats des de l’endemà de rebre la notificació.
Data darrera modificació: 28 d’abril de 2025